We leven in een tijdperk waar massaproductie leidt, en technologieën in de textielkunst zich steeds sneller ontwikkelen. Geschoolde textielwerkers moeten hier flexibel mee omgaan en zich veerkrachtig opstellen willen zij een rol in de textielproductie blijven spelen. Dit betreft zowel bijblijven met de marketing van hun producten, als de productie van hun waren zelf.
Digitale marketing
Doordat alles tegenwoordig te vinden is op internet is de concurrentie in de textielindustrie enorm gegroeid. In principe kan er concurrentie vanaf elke locatie ter wereld de kop opsteken, en daarom is een uitstekende digitale marketingstrategie zo belangrijk tegenwoordig. De eerste stap hier naartoe is om de juiste CRM-software zoals te vinden bij Lime Technologies op te stellen. Via Lime Technologies kun je bijvoorbeeld alle data van eerdere klanten bij elkaar verzamelen en overzichtelijk een strategie opstellen om gepersonaliseerde aanbiedingen te versturen, via digitale kanalen die passen bij elke verschillende klant. Dit hoeft veel minder tijd te kosten dan met pen en papier alle administratie bij te houden, waardoor je hogere verkoopcijfers van je textielkunst kunt genereren, met minder middelen en een kleinere tijdsinvestering.
Technologie in de textielindustrie
Zoals gezegd moeten geschoolde arbeiders zich aanpassen aan de nieuwe technologieën om de massaproductie bij de te kunnen houden. Ambachtslieden van vroeger beschikten over een uitgebreide kennis van textielproductie en wisten hoe gebruik te maken van de gereedschappen die op dat moment beschikbaar waren.
Toen werden machines zoals de spinmachine en het weefgetouw steeds bekwamer en geautomatiseerd, en de ambachtslieden konden die productiesnelheid niet naleven, behalve als ze zich aanpasten. De vraag werd steeds groter, dus het aanbod moest volgen. Tegenwoordig moet de textielkunstenaar zich aanpassen aan de toegankelijkheid van machines – zoals lasersnijden, breimachines of geautomatiseerde weefgetouwen.
Kunstenaars en gebruik van technologie
Kunstenaars hebben zich dus moeten aanpassen door technologieën te leren gebruiken en zich zo te kunnen verhouden tot het nieuwe altijd veranderende werk-ecosysteem. Door te leren omgaan en gebruik te maken van een geautomatiseerd weefgetouw of een breimachine, kan een heleboel energie en tijd bespaard worden, die vervolgens kan worden gestoken in het bedenken van ideeën. Deze kunnen worden omgezet in gecodeerde versies van het product. Zo zouden er theoretisch gezien meer prototypes kunnen worden gecreëerd, waarbij de kunstenaar zich minder hoeft te bekommeren om de technische aspecten.
Duurzame opties
Niet alle textielbewerkers hebben echter de luxe van de beschikking over computergestuurde machines. Er zijn echter nog meer mogelijkheden tot aanpassing aan de hoge vraag en versnelde werkwijze: het gebruik van bestaand textiel.
Dit past natuurlijk helemaal in de duurzame status waar steeds meer mensen zich naar toe bewegen. Vooral in de wereld van kledingontwerp zie je dat vintage bewerkte kledingstukken enorm opleven en dat veel kunstenaars hun inspiratie halen uit bestaande stukken om zich heen. Deze aanpak is niet alleen creatief en duurzaam, maar kan in theorie ook erg tijdsefficiënt zijn omdat kunstenaars bestaande materialen kunnen gebruiken voor hun werk.
En uiteindelijk is het natuurlijk vooral de kunst om kwaliteiten te bieden die de machines toch nooit helemaal kunnen repliceren. Want zo stel je pas echt je waarde als textielkunstenaar veilig.