Textielkunst wordt meestal geassocieerd met een ambachtelijke bezigheid, of als een beroep waarin esthetiek centraal staat. Het is echter zoveel meer. Een bezigheid met een geschiedenis, waarin tradities van verschillende volkeren in terug te zien zijn. Identiteiten die je kunt ontdekken in geweven stoffen, wandtapijten en borduurweken. De meeste textielambachten zijn al zo oud dat ze verhalen en gebruiken vertellen die al duizend jaar meegaan. Hoe verhoudt deze ambacht zich tot de digitalisering van de maatschappij, waar digitale technologieën alles lijken over te nemen?

Kunstverbreding

Medio 1950 kwam de artistieke avant-garde in opkomst, waarmee het de kunstwereld op zijn kop zette. De definitie van kunst verbreedde zich en de grenzen met andere disciplines werden vager of begonnen te overlappen. Leven en kunst integreerden, waarmee activiteiten die eerder als ambacht werden gezien nu ook als kunst konden worden beschouwd. Textieltechnieken werden gecombineerd met onconventionele materialen, waarbij de Bauhaus school een grote rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van textielkunst. De ambacht werd meer en meer kunst, en maakte zich steeds meer los van het ambachtelijke genre.

Fiber Art was in 2019 de eerste galerij in Parijs die zich uitsluitend wijdde aan textielkunst. Ze waren progressief op het gebied van hedendaagse kunst en baanden de weg vrij voor nieuwe vormen. Ook in Spanje opende in 2019 het eerste museum haar deuren op het gebied van hedendaagse textielkunst. Nu is textielkunst over de hele wereld terug te vinden in tal van tentoonstellingen en kunstbeurzen, maar ook in galeries en musea.

Digitale kunst

Digitale kunst heeft sinds de groei van de hedendaagse technologieën een opwindende kruisbestuiving doen plaatsvinden met de textieldiscipline. De artistieke scene heeft een frisse douche gekregen en de mix van digitale technologie en kunst heeft de textielkunst werkelijk op de kaart gezet. Er zitten veel voordelen aan de digitalisering, want je hebt als kunstenaar veel meer mogelijkheden, waarbij je minder middelen nodig hebt. Met een refurbished iMac kun je eigenlijk al heel veel kanten op, en zijn de mogelijkheden om vernieuwende textielkunst te creëren nagenoeg eindeloos.

Digitale kunstenaars slaan tegenwoordig een brug tussen het ambachtelijke en het digitale. De technologieën gebruiken ze in hun voordeel waarmee ze een traditionele praktijk pogen te verspreiden en promoten. Op deze manier wordt met digitale kunst geprobeerd om de ambacht en inheemse tradities te redden en in deze hoedanigheid de kennis door te geven aan volgende generaties. Vroeger was dit een automatische gewoonte, maar tegenwoordig in de maalstroom van de huidige maatschappij is dit gebruik in de loop der tijd verloren gegaan.

Digitale textielkunst creëert met haar verschillende technieken nieuwe esthetische paradigma’s door middel van het samenvoegen van disciplines en materialen. Een artistiek object wordt geproduceerd door de ontwerper. Deze brengt een dialoog de maatschappij in die zijn basis vindt in innovatie en het opnieuw op waarde stellen van de elementen van de collectie verbeelding en traditie. Hierin staat de herwaardering van verschillende culturen centraal, want die herinnert ons aan het belang om onze identiteit en geheugen te behouden. We leven in een wereld waar stigmatisering steeds meer aan de oppervlakte komt te liggen en juist daarom moeten we elkaar meer gaan respecteren en omarmen in onze verscheidenheid om als mensheid een stap in de goede richting te zetten.

U ook genieten van:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *