Je bent al jaren een textielkunstliefhebber en je wilt graag jouw passie in een nieuwe uitdaging storten. Je bent aan het overwegen om een gedurfde stap te zetten, namelijk het opzetten van een textielkunstgalerie. Denkbeeldig zie je het al helemaal voor je, dus weet jij precies wat je wilt. Je wilt dat het een groot succes wordt en dat valt of staat met een goede voorbereiding. Welke stappen moet jij gaan ondernemen?
Het begint met de textielkunstcollectie
De logische eerste stap is je te richten op de collectie. Zonder textielkunstcollectie is er immers geen tentoonstelling. Daarnaast moet je een idee hebben hoe groot de collectie gaat zijn om te weten te komen welke middelen je nodig hebt en hoe groot de locatie moet zijn waar jij je textielkunstgalerie gaat opzetten. Als textielkunstliefhebber heb jij de nodige contacten en kan het netwerken dus gaan beginnen.
Inventarisatie
Succesvolle netwerkactiviteiten hebben ervoor gezorgd dat jij al aardig wat textielkunstenaars enthousiast hebt gekregen hun werk in jouw galerie te komen exposeren. Nu je weet hoe groot de gallerie ongeveer moet zijn, kan de jacht op mooie stadspanden gaan beginnen. Ook onderzoek je alle mogelijkheden om deze droom zo groen mogelijk te verwezenlijken.
Groene stroom voor jouw gallerie
Het groene aspect begint al meteen met de energie die je nodigt hebt voor de juiste belichting en klimaatbeheersing van de textielkunstwerken. Je hebt iets brilliants daarvoor gevonden dat nog een stapje verder gaat dan 100% groene stroom leveren. Namelijk kunnen inspelen op de actuele stroomprijs. Dit werkt door middel van een app die jou in staat stelt de pieken en dalen van de actuele stroomprijs inzichtelijk te hebben. Hierdoor kan jij tentoonstellingen laten plaatsvinden op de dalmomenten wanneer de actuele stroomprijs op zijn laagst is. Of je zorgt ervoor dat de openingstijden van de galerie de piekmomenten van de actuele stroomprijs mijden. Zo ga je niet alleen heel milieubewust om met je stroomverbruik maar bespaar je maximaal op je energiekosten.
Naamsbekendheid
Nu je weet hoe groot jouw textielkunsttentoonstelling gaat worden, welke textielkunstwerken geëxposeerd gaan worden, de locatie en voorzieningen bekend zijn, moet jouw galerie nog naamsbekendheid gaan krijgen. Wat kun je allemaal doen om de textielkunstgalerie onder de aandacht te brengen? Gelukkig zijn er aardig wat mogelijkheden:
- Een website met jouw verhaal over jouw passie voor textielkunst
- Een artikel in de lokale krant over jouw grote opening
- Flyers laten maken en deze uitdelen in de bibliotheek en op de markt
Openingsfeest
Nu jouw textielkunstgalerie werkelijkheid is geworden, vraagt dit om een groot feest. De eerste tentoonstelling is een feit en dit moet wel groots gevierd worden. Ook dit feest moet zo groen mogelijk natuurlijk. Dus het liefst op een dalmoment van de actuele stroomprijs en biologische hapjes op schalen van gerecycled papier.